شورای اسلامی شهر گرگان

تشکیل واحد HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در شهرداری

آقا ملایی در نطق پیش از دستور خود پیشنهاد کرد؛تشکیل واحد HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در شهرداریحمیدرضا آقاملایی در نطق پیش از دستور خود طی نود و نهمین جلسه رسمی و علنی شورا با تاکید بر ضرورت

آقا ملایی در نطق پیش از دستور خود پیشنهاد کرد؛

تشکیل واحد HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در شهرداری

حمیدرضا آقاملایی در نطق پیش از دستور خود طی نود و نهمین جلسه رسمی و علنی شورا با تاکید بر ضرورت آمادگی شهرداری برای مواجهه با بحران‌های طبیعی گفت: با توجه به تصادف های قبلی و اخیراً سقوط کودک 3 ساله در چاه فاضلاب مجاور فضای سبز سرویس بهداشتی عمومی جنب پارک ناهارخوران گرگان بنظر می آید ما نیز مانند برخی شهرداری ها نیازمند داشتن واحدی شبیه واحدHSE  )بهداشت، ایمنی و محیط زیست ( هستیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان افزود: تشکیل واحد HSE برای نظارت بر حوزه سلامتی و ایمنی در محیط کار و حتی سلامت کارکنان حوزه خدمات در تهران اجرایی شد و این واحد HSE وظیفه نظارت بر فضاهای فیزیکی بوستان ها و نظارت بر عملکرد ناظران و مواردی از این دست را برعهده دارد و عدم توجه به موارد ذکر شده توسط ناظران، اثرات منفی برای معاونت ها و شهردان مناطق ، ناحیه  و ناظران بر عملکرد پیمانکاران و دیگر کارشناسان به همراه خواهد داشت.

عضو شورای فرادست و نماینده گلستان در شورای عالی استان ها همچنین با تاکید بر ضرورت ایجاد مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر، اظهار داشت: نبود مراکز پژوهش در شورا و شهرداری نتیجه اش برخورد عوام گرایانه با مصوبات است.

وی ادامه داد: ما به عنوان اعضای شورا باید فهم درستی از حوزه ی راهبردی و نظارتی داشته باشیم، ذهنی ساختار مند داشته باشیم و مرز نظارت و اجرا را بشناسیم، با فن مذاکره و گفتگو آشنایی داشته باشیم و نحوه ارتباط گیری را بدانیم و بدانیم که تنها صداقت در برخورد با مردم می تواند اعتبار دراز مدت بیافریند و عامل نجات مردم شود.

مناسب سازی معابر شهری برای تردد معلولان

آقاملایی در ادامه همچنین با بیان اینکه توجه به بخش مهمی از جامعه شهری است که همواره حق آنان نادیده گرفته شده است از جمله موضوعاتی است که باید در برنامه ریزی های شهری در اولویت قرار بگیرد، تصریح کرد: متاسفانه علی‌رغم مصوبات مختلف شورای‌عالی، دستورالعمل‌های مصوب و قوانین موجود، کم‌توانان و معلولان که هیچ، حتی افراد سالم هم نمی‌توانند در پیاده‌روهای شهر گرگان به راحتی طی مسیر کنند.

وی افزود: متاسفانه حتی برخی شهرداری‌های مناطق شهر هم مجهز به مسیر ویژه‌ی  نابینایان و مسیر مخصوص ویلچر نیستند و در این خصوص از اعضای محترم شورا می خواهم فقط یک لحظه خود را جای این عزیزان و خانواده‌هایشان  قرار دهند تا شرایط سخت و حقوق تضیع شده شهروندی و اخلاقی این عزیزان را لمس کنند.

این عضو شورای شهر گرگان ادامه داد: در این راستا از اعضای محترم شورا، اصحاب رسانه و مدیران شهرداری درخواست دارم همه با هم و مُجدانه پیگیر برنامه‌های آماده‌سازی شهر برای کم‌توانان، معلولان و نابینایان باشیم و تا حصول نتیجه دست از تلاش برنداریم.

نگاهی به سلسله مراتب نهادی شوراها

وی با اشاره به اینکه مردم‌سالاری یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی است، گفت: شورای‌شهر یکی از نهادهای مهم مردمی برای تبلور این اصل در عَمل و نهادی برآمده از مردم به‌عنوان زبانِ مطالبه‌گر مردم از نهادهای دولتی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان افزود: از اصل 100 قانون اساسی به عنوان یکی از اصول عمده فعالیت شوراهای شهر و روستا نام می‌برند و طبق اصل یکصدم پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏ با توجه‏ به‏ مقتضیات‏ محلی‏، اداره‏ امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ با نظارت‏ شورایی‏ به‏ نام‏ شورای‏ ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ صورت‏ می‏ گیرد که‏ اعضای آن‏ را مردم‏ همان‏ محل‏ انتخاب‏ می‏ کنند.

آقاملایی با بیان اینکه بر اساس قانون حلقه اتصال شورای شهر به شورای شهرستان، شورای استان و شورای عالی استان‌ها تعریف شده است، اظهار داشت: در این بین شورای محله، شورای منطقه و نحوه اتصال آنها به شورای شهر مغفول مانده است و این موضوع مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند و راه‌اندازی شورایاری‌ها می تواند تا حدودی در این امر راهگشا باشد، هرچند راه اندازی شورایاری ها بدون محمل قانونی و حمایت مجلس و دولت نیز کارآیی لازم را نخواهد داشت و خلع های موجود را پر نخواهد کرد.

وی افزود: دو نوع نظارت بر کار شوراها وجود دارد، نظارت اداری و نظارت قضایی، شوراها در برابر شوراهای مافوق خود مسئول هستند که بالادست شورای ‌شهر، شورای‌ عالی استان و سپس مجلس شورای اسلامی است لذا همکاری متقابل شورا با سایر نهادها به ‌صورت تعاملی و در راستای پیشبُرد اهداف و چشم اندازهای شهری خواهد بود و از حیث سلسله مراتب قانونی، نهاد تابعه برای نهادهای دولتی محسوب نمی‌شود.

آقاملایی خاطرنشان کرد: اعضای شورای‌شهر بنا به وظیفه ذاتی خود باید پرسشگر و مطالبه‌گر باشند و شایسته است این پرسشگری مورد احترام و پاسخِ نهادهای دولتی باشد چرا که فلسفه جمهوریِ اسلامی، خواستگاهِ مردمی و خدمت به مردم است و اعضای شورا هم در گفتار و مطالبات خود، خواسته‌های مردم را انعکاس می‌دهند.

نهادهای  تاثیرگذار در اداره شهر را بشناسیم

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه شورا بر اساس اختیارات، وظایفی چون فرآیند خدمت رسانی به مردم با انتخاب شهرداری لایق و نظارت بر عملکرد آن و توجه به ارائه خدمت موثر به مردم را بر عهده دارد، گفت:  بعد از گذشت یک سال می توانم بگویم که ما اعضای شورا شورا مانند یک خانواده بزرگ هستیم که برای رسیدن به هدف مشترک می بایست حتی الامکان از چالش های بی اثر بپرهیزیم ، باید فهم درستی از شهر و افراد و نهادهای تاثیرگذار در اداره شهر داشته باشیم.

آقاملایی افزود: میبایست نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم، استاندار، فرماندار، نهاد های سیاسی، بنگاه های اقتصادی و سرمایه گذاران، سمن ها، مراکز فرهنگی  و نوع کسانی که رفتارشان در سرنوشت شهر و مدیریت شهری تاثیر گذار است را بشناسیم و بدانیم که فقط شورا و شهردار شهر را اداره نمی کنند، افراد و نهادهای اثرگذار بسیاری شهر را اداره می کنند و اگر عضو شورا فهم درستی از این مسئله نداشته باشد آیینه را رو در روی خود گرفته است و باید آماده چالش هم در درون و هم بیرون شورا باشد.

 وی با تاکید بر اینکه تعامل به معنی وادادگی  نیست وهنری است که فهم و زبان وادبیات خاص خودش را می طلبد، خاطر نشان کرد: ما اعضای شورا باید فهم درستی از کلان شهر و مزیت ها ی ارتباط بین کلان شهرها داشته باشیم و به اندازه ی ظرفیت این ارتباط ها وهماهنگی ها اشراف داشته باشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان همچنین با بیان اینکه شهرداری رقیب قدرتمند دولت نیست، خاطر نشان کرد: اما با بودجه کلان شهرداری ها می شود به اندازه چند دولت قدرت اقتصادی داشت و  بر زوایای زندگی مردم تاثیر گذاشت وما اعضای شورا باید فهم درستی از ارتباط با مجلس شورای اسلامی و ظرفیت نمایندگان مجلس داشته باشیم و نه آنها و نه خود را رقیب بلامنازع نمایندگان مجلس ندانیم  چرا که اگر ظرفیت متقابل این دو جایگاه روی هم ریخته  شود وهم افزایی صورت پذیرد بسیاری از گره های قانونی و نقاط کور قانون حل و فصل خواهد شد.

وی افزود: اعضای شورا نباید که نگاه لوکس به روابط بین الملل داشته باشند و باید با مفاهیمی چون دیپلماسی شهری آشنا بوده و بتوانیم شهرداری گرگان را در رقابت با دیگر کلان شهرها برای جذب منابع و سرمایه گذاری ملی و بین المللی آماده کنیم، هرچند برای رسیدن به این مهم سفرخارجی وحضور در مجامع بین المللی لازم باشد.

اولویت های پیشنهادی  برای دوره پنجم شورا

رئیس کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان در بخش پایانی نطق پیش از دستور خود با اظهار امیدواری از اینکه شورا و شهرداری در کنار یکدیگر در حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری اتفاقات خوب و شایسته ای برای شهروندان گرگانی رقم بزنند، اولویت های کاری شورای شهر گرگان در دوره پنجم را به شرح ذیل پیشنهاد کرد؛

  1. احیای بافت تاریخی گرگان، به عنوان بافتی ارزشمند و ثبت شده در فهرست آثار ملی جهت پویایی، حفظ و جذب حداکثری گردشگر
  2. جذب حداکثری سرمایه گزاران داخلی و خارجی، با توجه به ایجادمعاونت سرمایه گذاری و کمیسیون گردشگری
  3. ایجاد شهری متفاوت در روز و شب با به کارگیری نورپردازی ها، شهربازی مدرن، سورتمه، تله کابین و ...تا بتوانیم شهری متفاوت در گرگان ، دومین شهر پر جمعیت شمال و شمال شرق کشور را داشته باشیم.
  4. .  اجرای برنامه های انسان محور و توجه ویژه به اقشار اجتماعی به خصوص معلولین و سالمندان در زمینه های عمرانی، فرهنگی، ورزشی،اجتماعی و ... . 
  5. محله محوری و توجه ویژه به محلات در حوزه های مختلف عمرانی، فرهنگی، ورزشی و ...
  6. تقویت بقعه های مذهبی و هیات ها در نقاط مختلف شهر گرگان
  7.  حضور بانوان در مجامع تصمیم گیری و تقویت اندیشه شورایی و افزایش تاثیر آنان در مدیریت شهری
  8. انتخاب مدیرانی با سلامت اخلاقی و اداری، غیر فانتزی و پشت میز نشین نبودن، عملیاتی و چکمه پوش بودن


منبع محتوا | @b3593e6c

محتوای مشابه

نظرات شما